ارزیابی پایاننامههای تئاتر دفاع مقدس دانشکدههای تئاتر کشور (با تأکید بر ملاکهای داوری نشریات علمی پژوهشی)
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف: ارائۀ کارنامهای جامع از وضعیت کمّی و کیفی پایاننامههای تئاتر دفاع مقدس، درکشور و نیز انطباق پایاننامههای تئاتر دفاع مقدس با ملاکهای شاخص جدول داوری در نشریات علمی پژوهشی به امید ارتقای آنها. روش: این مقاله که در حیطۀ مطالعات کتابخانهای قرار میگیرد، قصد دارد با استفاده از روش داوری مندرج در فرم داوری فصلنامۀ علمی پژوهشی هنرهای زیبا، به آسیبشناسی فعالیتها و آثار پژوهشی در مراکز آموزش عالی در زمینۀ پژوهشهای هنری بپردازد. روش گردآوری اطلاعات، میدانی و با مراجعه به کتابخانۀ تمام دانشکدههای دارای رشتۀ تئاتر در کشور(دولتی، غیر انتفاعی، آزاد اسلامی) بوده است. یافتهها: به صورت حرکتی خودجوش از دل دانشگاههای تئاتری کشور بعد از پایان جنگ، دانشجویانی که دغدغۀ انقلاب و دفاع مقدس داشتند، ترجیح دادند پایاننامۀ دانشگاهی خود در رشتۀ تئاتر را در حیطۀ موضوعات مرتبط با دفاع مقدس ارائه کنند. در مجموع تنها در کمتر از یک سوم کل پایاننامهها، بررسی قابل قبول گزارش شده است. نتیجهگیری: علت، موضوعات تکراری، بدیهی، قابل پیشبینی و بدون مسئلۀ مشخص؛ انقطاع بین سیستم مجری/سیاستگذار و سیستم پژوهشی/قشر دانشگاهی است. در واقع؛ نه سیستم سیاستگذار دخالتی در جریان تصویب عنوان پایاننامهها دارد و نه گروه تصویبکنندۀ پایاننامه(اساتید دانشگاهی) خبری از مشکلات سیستم سیاستگذار. بدیهی است که تنها سیستم مجری میتواند بانی و مسبب ارتباط خود با قشر دانشگاهی باشد.
منابع مشابه
ارزیابی پایان نامه های تئاتر دفاع مقدس دانشکده های تئاتر کشور (با تأکید بر ملاک های داوری نشریات علمی پژوهشی)
هدف: ارائۀ کارنامه ای جامع از وضعیت کمّی و کیفی پایان نامه های تئاتر دفاع مقدس، درکشور و نیز انطباق پایان نامه های تئاتر دفاع مقدس با ملاکهای شاخص جدول داوری در نشریات علمی پژوهشی به امید ارتقای آنها. روش: این مقاله که در حیطۀ مطالعات کتابخانه ای قرار می گیرد، قصد دارد با استفاده از روش داوری مندرج در فرم داوری فصلنامۀ علمی پژوهشی هنرهای زیبا، به آسیب شناسی فعالیتها و آثار پژوهشی در مراکز آموزش ...
متن کاملارزیابی کمّی و کیفی تولید «تئاتر دفاع مقدس» در ایران* (با تأکید بر فعالیتهای «انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس»)
به آثار نمایشی مرتبط با جنگ عراق علیه ایران (1367- 1359)، تئاتر دفاع مقدس میگویند. برای حمایت از این گونه آثار نهادها و تشکیلات مختلفی به راه افتادند؛ که با وجود فعالیت آنها، این نوع تئاتر نتوانست به روند مستمر در تولید و عرضه آثار نایل آید. در این مقاله ضمن تشریح و تحلیل عملکرد انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در زمین? تولید و اجرای نمایشهای مرتبط با دفاع مقدس، به پاسخ این پرسشها خواهیم پرداخ...
متن کاملارزیابی کمّی و کیفی تولید «تئاتر دفاع مقدس» در ایران* (با تأکید بر فعالیت های «انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس»)
به آثار نمایشی مرتبط با جنگ عراق علیه ایران (1367- 1359)، تئاتر دفاع مقدس می گویند. برای حمایت از این گونه آثار نهادها و تشکیلات مختلفی به راه افتادند؛ که با وجود فعالیت آنها، این نوع تئاتر نتوانست به روند مستمر در تولید و عرضه آثار نایل آید. در این مقاله ضمن تشریح و تحلیل عملکرد انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در زمین? تولید و اجرای نمایش های مرتبط با دفاع مقدس، به پاسخ این پرسش ها خواهیم پرداخ...
متن کاملنسبت تئاتر دفاع مقدس و نمایش مذهبی
از زمان پیدایش گونه تئاتری دفاع مقدس بر اساس مضامین مرتبط با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بسیاری از مخاطبین این تئاتر و از جمله هنرمندان و صاحب نظران تئاتر دفاع مقدس را در مجموعه نمایش های مذهبی طبقه بندی کرده اند. این طبقه بندی هر چند عمومیت داشته و داردامااز چندان مبنایی علمی برخوردار نیست. بررسی ویژگی های اصلی نمایش مذهبی از جمله مضامین شخصیت ها نمادگرایی کمیت و کیفیت مخاطب مشارکت تماشاگر در ...
متن کاملدستهبندی موضوعی پایاننامههای تئاتر دفاع مقدس در سه دهه فعالیت دانشکدههای هنرهای نمایشی کشور
هدف: توان جهتدهی موضوعات آیندۀ پایاننامهها در دانشکدههای تئاتر کشور و همچنین تبیین وضعیت کنونی شاخههای فکری موجود در رسالههای دانشجویی، روشنگر اهمیت و از اهداف پژوهش حاضر است. روش: این مقاله که در حیطۀ مطالعات کتابخانهای قرار دارد، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به جریانشناسی پایاننامههای تئاتر دفاع مقدس پرداخته است. نقاط تمرکز تحقیق از لحاظ مکانی، شهرهای دارای دانشکدۀ تئاتر و از ...
متن کاملطراحی صحنهی تئاتر با تأکید بر آراء آناکساگوراس
صحنهپردازی تئاتر همواره حاصل ترکیب دو حوزه هنر و علم بوده است. در این میان یکی از حوزههای بنیادینی که باعث غنای طراحی صحنه میشود، فلسفه است. قلمروی که میتواند به عنوان ضلع سوم مثلث کمال در صحنهپردازی، وارد عمل شده و منجر به تکامل این حوزه در تئاتر و هنرهای نمایشی شود. این نوشتار تلاش دارد تا با گذری اجمالی بر فلسفه آناکساگوراس این ایده را مطرح کند که میتوان از فلسفه و برخی مفاهیم بنیادین ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 62
صفحات 23- 40
تاریخ انتشار 2015-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023